دامنه چیست؛ ۴ پسوند دامنه محبوب در ایران

راه اندازی وبسایت یکی از کارهایی است که می تواند سرعت پیشرفت و ارتقا کسب و کارها را افزایش دهد. اما یکی از مهمترین مرحله برای راه اندازی وبسایت خرید دامنه است. شاید برای شما سوال باشد که “دامنه چیست”منظور از دامنه نامی است که کسب و کارها برای وبسایت خود انتخاب می کند. شاید دامنه باید دارای شرایط مختلفی داشته باشد که مهمترین آن کوتاهی و نوشتن راحت آن است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که “دامنه چیست” و محبوبترین دامنه برای ایرانی ها کدام است؟

دامنه چیست؟

دامنه نامی است که شما برای وبسایت خود انتخاب می کنید. این نام می تواند ملاکی برای معروف شدن برند شما باشد. از همین رو باید نامی راحت از نظر نوشتن و کوتاه باشد تا به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار شود. البته جدای از دامنه، انتخاب پسوند مناسب نیز اهمیت دارد. این پسوندها غالبا از دو تا چهار حرف انگلیسی تشکیل شده که براساس آن می توان به زمینه فعالیتی کسب وکارها پی برد. پسوند دامنه در واقع حروفی است که آن را با عنوان های .ir، .com و… می شناسید. این پسوندها علاوه بر اعتبار بخشی به سایت می تواند، به مخاطب نشان دهد که میزان اعتبار سایت چه اندازه است و حتی وب سایت مربوطه در چه زمینه ای فعالیت دارد.  خرید دامنه و پسوند آن نیز از شرکت های خدمات هاستینگ انجام می شود. اگر برای شما سوال است که هاستینگ چیست میتوانید کمی در این مورد جستجو تحقیق کنید.

در زمان خرید دامنه حتما به نکات زیر توجه کنید:

انتخاب نام ساده و با امکان نوشتن راحت

استفاده از کلمه کلید در نام دامنه

استفاده از نام های به یادماندنی

آزاد بودن نام دامنه و عدم رزرو آن توسط دیگران

انتخاب پسوند مناسب با زمینه کاری وبسایت

 

۴ پسوند دامنه محبوب در ایران

همانطور که پیشتر گفته شد پسوند دامنه در واقع دو یا چهار حرف انگلیسی است که در ادامه نام دامنه ثبت می شود. این حروف ثابت است و در تمام دنیا براساس موقعیت جغرافیایی یا زمینه کاری سایت انتخاب می شود. در ایران نیز این پسوندها کاربرد دارد که در ادامه به ۴ مورد از محبوب ترین این پسوندها اشاره خواهیم کرد:

۱٫مورد اول: .ir

داشتن این پسوند منحصرا برای ایرانی هاست و نشان دهنده فعالیت وبسایت شما در ایران می باشد که سایت های ایرانی از آن استفاده می کنند. این پسوند علاوه بر نشان دادن موقعیت جغرافیایی وبسایت ها، به آن ها کمک می کند که سریع تر وبسایت های ایرانی را شناسایی کنند. این پسوند برای کسانی که در محدوده ایران فعالیت دارند به جلب اعتماد مخاطب کمک می کند و می تواند منجر به افزایش اعتماد و در نتیجه ترافیک وب سایت آنها سود. از مهمترین مزایای این پسوند می توان به ارزان بودن آن اشاره کرد چرا که در قوانین و مقررات محلی فعالیت دارد. دریافت خدمات این سرور متفاوت است و کاملا بستگی به سرویس های اضافی دارد که از شرکت سرویس دهنده ثبت دامنه دریافت می کنند.

۲٫مورد دوم: .com

یکی از محبوب ترین پسوندهای دامنه برای شرکت ها به ویژه سایت های فروشگاهی در جهان .com است. این پسوند نسبت به دیگر پسوندها گرانتر است با این وجود می توانید با خرید این پسوند و گواهینامه ssl برای سایت خود اعتبار بالایی ایجاد کنید. این گواهینامه نوعی گواهینامه امنیتی است که فعالیت کاربران و وبسایت ها را از مسیر امن برقرار می کند. کسانی که از این پسوند پرطرفدار استفاده می کنند، باید این گواهینامه را دارا باشند. بسیاری از سایت های جهانی از این پسوند برای دامنه های خود استفاده می کنند. غالبا وبسایت های تجاری و فروشگاهی این پسوند را مورد استفاده قرار می دهند.

۳٫مورد سوم: .org

موسسه های خیریه و غیرانتفاعی از این پسوند برای دامنه وبسایت های خود استفاده می کنند. در واقع این موسسه ها با این پسوند به مخاطب خود اعلام می کنند که هدف آن ها خدمات دهی به جامعه است. از همین رو اعتبار این وبسایت ها بسیار بالا است. وجه تمایز این پسوند با .com نیز در همین نوع کاربری است. شاید جالب باشد که بدانید پسوند .org تاثیر منفی در سئو سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو ندارد. آنچه در سئوی سایت ها تاثیر مستقیم دارد نام دامنه است نه پسوند آن. از همین رو بدون نگرانی می توانید از پسوندهای مناسب برای وبسایت و دامنه خود استفاده کنید و پس از آن برای بهبود رتبه موتورهای جستجو بر محتوا، ساختار سایت، لینک ها و بک لینک ها متمرکز شوید.

۴٫مورد چهارم: .me

این پسوند برای دامنه های اختصاصی است که اشخاص به نام خود و برای برندسازی شخصی از آن استفاده می کنند. در حال حاضر کمتر کسی از آن استفاده می کند اما اگر می خواهید برند شخصی خود را با نام و نشان خود راه اندازی کنید، استفاده از این پسوند بسیار کمک کننده است. البته دقت کنید، بهتر است از این پسوند برای سایت های فروشگاهی استفاده نکنید. کشور مونته نگرو این پسوند را تحت مالکیت دارد اگر از این پسوند برای فروشگاه استفاده کنید، ممکن است محدود شوید. علاوه بر این مشتریان به این پسوند به عنوان سایت فروشگاهی اعتماد زیادی ندارند از همین رو می تواند این انتخاب را با مشکل کاهش ترافیک مواجه کند. انتخاب پسوندهای مناسب برای کسب و کارهای فروشگاهی بهترین انتخاب است حتی اگر از برند نام خود برای کسب و کارتان استفاده می کنید، می باشد.

نتیجه گیری

انتخاب نام دامنه و پسوند مناسب یکی از مهمترین گام هایی است که می تواند وبسایت شما را در مسیر توسعه کسب و کار کمک کند. ارتباط معنایی بین فعالیت دامنه و پسوند آن می تواند مسیر موفقیت و جلب اعتماد مخاطب را بیش از پیش هموار کند. از همین رو برای استفاده از خدمات ثبت نام دامنه و پسوند آن می توانید از طریق شرکت خدمات فناوری اطلاعات و وب وب‌رمز استفاده کنید. علاوه بر دامنه شما می توانید سایر خدمات هاستینگ اعم از خرید هاست و سرور را نیز از این شرکت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان وب رمز تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .

Call Now Button